محمدعلی شادزاد با بیان این که با مدل فعالیت استارتاپ استودیو میتوان مسیر نوآوری را سریعتر طی کرد گفت: دستگاههای فرهنگی نیازهایی دارند که نوآوری و ایجاد بسترهای جدید میتواند بهخوبی نیازها را برطرف کند، اقدامات نفس در حوزه هنری با همین روش بسیار کارآمد بود.
به گزارش مرکز ارتباطات امید، محمدعلی شادزاد مدیر کارستان نفس در گفتوگو با رسانه امید، به معرفی نفس و فعالیتهای انجام شده در این استارتآپ استودیو پرداخت.
وی با بیان تاریخچه نفس و فعالیتهای صورتگرفته، گفت: کارستان نفس یک استارتاپ استودیو بود که در سال 1399 ذیل حوزه هنری دیجیتال شکل گرفت و طی فعالیت خود پروژههای مهمی را میزبانی کرد که پس از بلوغ و رسش، پروژهها به واحد مربوطه در حوزه هنری تحویل داده شد. بعد از ادغام حوزه هنری دیجیتال با مرکز نوآوری امید این مجموعه نیز ذیل این مرکز درآمد و بهعنوان استارتاپ استودیوی مرکز نوآوری امید به فعالیت خود ادامه داد.
وی با بیان اهمیت شناسایی نیازهای فرهنگی و هنری در کشور و نقش نوآوری در رفع این نیازها گفت: دستگاههای فرهنگی و هنری کشور نیازهایی دارند که گاهی حلکردن آنها به روش عادی زمان زیادی میبرد. اما میتوان با اتکا به شیوههای نوآورانه در زمانی بسیار کمتر نتایج مطلوبی را به دست آورد.
مدیر کارستان نفس اضافه کرد: نفس بهعنوان یک استارتاپ استودیو توانسته است اقدامات قابل قبولی را در حوزه هنری عملیاتی کند. این که نیازهای سازمان شناسایی شود و بر اساس اولویت، برای رفع نیازهای احصا شده یک راهکار نوآورانه تدبیر شود فرایند عملیات را تسریع کرده و نتایج مطلوبی را به دست میآورد که گاهاً دور از انتظار است.
شادزاد تأکید کرد: ما در نفس با شناسایی نیازها و خلا های فرهنگی و هنری اقدام به اجراییکردن ایدههای مغفول مانده کردیم که از جمله میتوان به پروژههایی چون نگارستان حوزه هنری (گالریهای مجازی)، دادهپردازی فرابین، مدرسه ماه، فروش آثار تجسمی (آرت آرتیست)، و باشگاه مهرا اشاره کرد.
وی درباره پروژههای انجام شده در کارستان نفس نیز گفت: هر یک از مواردی که نام بردم حوزه هنری را یکقدم به سمت فضای نوآورانه سوق داد، بهعنوانمثال نگارستان حوزه هنری توانست محدودیت زمان و مکان را برای بازدید از گالریهای حوزه هنری بردارد و امروزه بازدیدهای قابلتوجهی از سراسر کشور و سایر کشورهای جهان را شاهد هستیم، سایر پروژهها نیز توانست پاسخگوی یک نیاز در حوزه هنری باشد و یا این که یک خدمت یا امکان جدید را به سبد فعالیتهای این نهاد فرهنگی و هنری بی افزاید.
مدیر کارستان نفس در خصوص برنامههای سال جاری نیز گفت: در سال 1402 توسعه پروژه مهرا و عملیاتیکردن آن مهمترین مأموریت نفس است. مهرا باشگاه مخاطبان فرهنگ و هنر است که برای اعضای خود ارزشآفرینیهایی از جنس ارائه تخفیف، برگزاری پویشها و همچنین ارائه کدهای تخفیف ایجاد میکند.
شادزاد در خصوص باشگاه مخاطبین مهرا تصریح کرد: مخاطبان مهرا متناسب با فعالیتهای خود امتیاز و سکه دریافت میکنند و متناسب با سطح عضویت خود میتوانند از مراکز طرف قرارداد مهرا تخفیف دریافت کنند. مهرا کارت یک سرویس نوین باشگاه مهرا میباشد که جهت ارائه بنهای خرید هوشمند به پرسنل سازمانها و همچنین اتصال باشگاه مهرا با سایر باشگاهها را فراهم میآورد.