info@innomid.ir 021-63462000

روش‌های تیم‌سازی بر مبنای استراتژی‌های نوین

روش‌های تیم‌سازی بر مبنای استراتژی‌های نوین
چکیده این مطلب : انتشار : 1397/11/08 0 نظر 222 بازدید

تاثیر و اثربخشی کار تیمی بر هیچ کس پوشیده نیست. در نوشته‌های تاریخی و متون مذهبی، کار تیمی یا گروهی به عنوان کاری با ارزش و شایسته تعریف می‌شود و به انجام آن تاکید فراوان شده است. کار تیمی به دلیل وجود همکاری و همفکری بین اعضاء، فوائد و اثرات بسیار زیادی برای کسب‌وکارها خواهد داشت. همان‌طور که کار تیمی باارزش است و باعث دستابی به اهداف و نتایج بزرگ می‌شود، تیم‌سازی هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هر چه کار یا هدفی که قرار است انجام شود، بزرگتر باشد، تیم تشکیل‌دهنده، باید بزرگتر و ماهرتر باشد. وجود تیم ناکارآمد و غیر حرفه‌ای، سرمایه و انرژی کسب‌وکار را تلف خواهد کرد و باعث خسران خواهد شد. ما در این محتوا قصد داریم شما را با مشخصات و روش‌های تیم‌سازی بر مبنای استراتژی‌های نوین آشنا سازیم:

تعریف تیم یا گروه:

تیم عبارتست از دو یا چند نفر که برای رسیدن به هدفی مشترک، با ساختار و الگوی روابط پایدار و به طور منظم، دارای کنش متقابل هستند. وجود همه‌ی افراد تیم، در رسیدن به هدف ضروری است و اعضا باید خود را به عنوان یک تیم حس کنند و نقش خود را پذیرفته باشند.

برای تیم‌سازی از چه افرادی باید استفاده کرد؟

تیم‌سازی کار ساده‌ای نیست و مستلزم شناخت و جذب افراد مناسب است. تیمی متشکل از افرادی که برای هدف شما مناسب نباشند، برای سازمان یا کسب‌وکار نتیجه‌بخش نخواهد بود. لازم است برای تیم‌سازی از افراد باهوش و خلاق بهره بگیرید، حتی افرادی را انتخاب کنید که از شما باهوش‌تر باشند. سعی کنید افراد جسور و ریسک‌پذیر را انتخاب کنید و از انتخاب افراد آرام و مطیع، اجتناب کنید.

اگر در گذشته افراد مطیع و گوش به فرمان، انتخاب‌های مناسبی برای تیم‌سازی بودند، استراتژی‌های نوین امروز می‌گوید با این افراد به دستاوردهای بزرگی نخواهید رسید.

سه شرط اساسی برای اثر بخشی گروه و تیم‌سازی:
•    اعضای تیم باید به یکدیگر اعتماد داشته ‌باشند.
•    اعضاء احساس هویت به تیم داشته باشند.
•    اعضاء به فایده‌مند بودن تیم، اعتقاد داشته باشند.

در تیم‌سازی فقط تعیین هدف بر عهده‌ی شماست:
در روش‌های نوین تیم‌سازی، بر نبوغ و خلاقیت تاکید فراوان شده است. خلاقیت در جایی بروز می‌کند که محدودیتی نباشد. بنابراین اگر می‌خواهید به اهداف بزرگتری برسید، اجازه دهید اعضای تیم تان، بر مبنای سلیقه‌ی خود، کار را انجام دهند. وظیفه‌ی شما انتخاب اعضای تیم و تعیین هدف برای آن است، بعد از آن، به عهده‌ی اعضای تیم است که تحقیق کنند، کشف کنند تا به نتیجه مطلوب برسند و نقش شما در این میان، بودن به عنوان یکی از اعضای تیم است.

پنج مرحله اصلی تیم‌سازی :
تعیین هدف: هدف سازمان یا کسب‌وکار باید تعیین و ارزیابی شود.
بررسی امکان‌پذیری: بررسی شود ماهیت هدف با کار تیمی هم‌خوانی دارد یا خیر.
شناخت اولیت‌ها: اولیت‌ها و نیازهای حیاتی کسب‌وکار تعیین شود.
شناسایی موانع و رفع آن‌ها: موانع تیم‌سازی شناسایی و در حد امکان رفع شود.
شروع با تیم کوچک: تیم را با یک گروه کوچک تشکیل شود و سپس گسترش یابد.

قوانین تیم‌سازی بر مبنای استراتژی‌های نوین:
•    به اعضای تیم‌تان اعتماد کنید و از آن ها نخواهید مطابق نظر و ایده‌ی شما عمل کنند.
•    اجازه دهید اعضای تیم، خارج از چارچوب‌های تعیین شده فکر کنند. شما با این کار، نبوغ آن ها را پرورش می‌دهید.
•    برای تیم، قوانین دست‌‌وپاگیر و محدودکننده، تعیین نکنید. هر چه‌قدر فضا را خشک و غیرمنعطف نگهدارید، از دستاوردهای بزرگ، دورتر خواهید شد.
•    از بارش فکری و قوانین آن در تیم‌تان استفاده کنید. از همه‌ی نظرات اسقبال کنید و اجازه دهید اعضای تیم تان، به‌راحتی نظرات خود را ابراز نمایند.
•    خود را یکی از اعضای تیم بدانید و با آن‌ها همفکری کنید. بهترین عضو تیم‌تان باشید و بیش از سایرین، دل به کار بدهید. اگر خود را از اعضای تیم جدا کنید و بخواهید از بیرون، اعضا را مدیریت کنید، نتیجه مطلوب را نخواهید گرفت.
•    به تمام ایده‌ها و نظرات اعضای تیم، به طور یکسان اهمیت بدهید و هر ایده‌ای که مطرح می شود را تشویق کنید. یادتان نرود هر ایده‌ای، حتی اگر در حال حاضر ناکارآمد باشد، می‌تواند روزی نجات‌دهنده باشد.
•    از اعضای تیم‌تان، سپاسگزاری کنید. زمانی که تیم‌تان عملکرد مثبت و قابل‌قبولی از خود ارائه می‌دهد، به آن‌ها نشان دهید که باارزش اند و تلاش‌شان مورد رضایت شما قرار گرفته است. سپاسگزاری باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و خودباوری بیشتر در اعضای تیم می‌شود و به دنبال آن بازده کار، بالاتر خواهد رفت.

سخن پایانی:
تیم‌سازی پروسه‌ای زمان‌بر است اما برای هر کسب‌وکاری، خصوصا استارتاپ‌ها، بسیار مهم خواهد بود؛ چرا که کسب‌وکارهای نوپا، در ابتدا توانایی و دانش کافی برای رشد سریع و عبور از موانع را ندارند. انتخاب و جمع‌آوری افراد در تیم‌سازی ، کار چندان آسانی نخواهد بود و ممکن است مجبور شوید افرادی را حذف یا اضافه کنید. تیم خوب خریدنی نیست، بلکه شما باید آن را بسازید، رشد دهید و  برای حفظ آن تا رسدن به هدف، تلاش و مدیریت کنید.


ازین که این محتوا را در وبسایت امید مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم.

 

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده اند

	جشنواره داخلی دوره دوم پیش‌شتابدهی

جشنواره داخلی دوره دوم پیش‌شتابدهی

جشنواره داخلی ارائه تیم‌های حاضر در دوره دوم پیش‌شتابدهی به اعضای هیئت مدیره مرکز و جمعی از سرمایه‌گذاران و مشتریان محصولات در روز یکشنبه مورخ      13 خرداد 1397 در سالن همایش‌های مرکز نوآوری فرهنگی امید برگزار شد. 

اختتامیه جشنواره ترنم

اختتامیه جشنواره ترنم

این مراسم با حضور جمعی از تولیدکنندگان محتوا و علاقه‌مندان حوزه رسانه هم‌زمان با آغازین روز دومین دوره شتابدهی مرکز نوآوری فرهنگی امید در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.   

نحوه ارزش‌گذاری استارتاپ ها | 10 روش ارزشمند برای ارزیابی استارتاپ های جهانی

نحوه ارزش‌گذاری استارتاپ ها | 10 روش ارزشمند برای ارزیابی استارتاپ های جهانی

ارزش‌گذاری استارتاپ ها مسئله‌ای هنری و علمی است. در اینجا 10 روش محکم و مطمئن برای ارزش‌گذاری استارتاپ های جهانی را برای شما بیان می‌کنیم.
موضوع ارزش‌گذاری استارتاپ، سوالی است که بنیان‌گذاران به ویژه در مراحل اولیه بسیار درباره آن بحث می‌کنند. اگر شما میزان سودآوری و نقدینگی خود را ندانید، چگونه می‌توانید به ارزش شرکت خود پی ببرید؟  

چگونه پایه‌های کسب و کار خود را تقویت کنیم؟

چگونه پایه‌های کسب و کار خود را تقویت کنیم؟

کد مقاله: 101-18 حفظ بقاء و ماندگاری یک کسب و کار، از راهاندازی آن به مراتب دشوارتر است. اگر کسب و کاری را به تازگی شروع کردهاید و یا تصمیم گرفته اید استارت آپی برای خود راه بیندازید، باید بتوانید آن را سر پا نگه دارید. آمار و ارقام نشان میدهد، تقریبا نود درصد کسب و کارها، بعد از ایجاد شدن قادر نیستند خود را حفظ کنند و از بین میروند. بقاء و نگهداری یک کسب وکار، فرآیند چندان آسانی نیست، اما با وجود این، کسب وکارهای متعددی بودهاند که توانستند از موانع عبور کرده و به سوددهی برسند و حتی خود را قوی‌تر از گذشته کنند.

استارتاپ چند رسانه‌ای ؛ آری یا نه؟

استارتاپ چند رسانه‌ای ؛ آری یا نه؟

استارتاپ چند رسانه‌ای ؛ آری یا نه؟
استارتاپ چندرسانه‌ای ، به استارتاپی گفته می‌شود که به منظور معرفی محصولات خود یا مشتریان، محتویات چندرسانه‌ای تولید و پخش می‌کند. محتویات تولیدی بنا به درخواست مشتری، می‌تواند در زمینه‌های ویدئو، تولید موسیقی، صداگذاری، پاورپوینت، پادکست‌های صوتی، انیمیشن، موشن‌گرافی، تیزرهای تبلیغاتی و غیرتبلیغاتی، بازی‌های گرافیکی و مواردی ازین دست باشد. استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای تازه‌کار که در این زمینه به کار و فعالیت مشغول می شوند.

کارگاه ربایش مشتری

کارگاه ربایش مشتری

کارگاه ربایش مشتری توسط یکی از اساتید مرکز نوآوری فرهنگی امید برگزار شد.

نظرات

به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 1