ثبت نام دوره شتابدهی

به‌طورکلی مرکز امید از تیم‌هایی که به دنبال تولید محصولات یا ارائه خدمات در حوزه چندرسانه‌ای هستند، حمایت می‌کند که در این بین می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • مستند کوتاه و بلند
  • فیلم داستانی کوتاه (و در آینده بلند)
  • انیمیشن
  • موشن گرافیک
  • نماهنگ
  • سایر تولیدات صوتی و تصویری
  • خدمات تصویری
  • سرویس‌های محتوایی
  • ...
 

مرکز امید به دنبال حمایت از گروه‌های توانمندی است که دارای محصول و یا ایده نوآورانه در حوزه چندرسانه‌ای می‌باشند. اولویت این مرکز گروه‌های جوان، مؤمن و انقلابی هستند که در قالب تیم بوده و هریک از اعضای آن، تخصص‌های اولیه لازم جهت تولید یک محصول ارزشمند و یا یک خدمت مژثر را دارا می‌باشند.

 

جذب گروه‌ها برای ورود به مرکز امید به صورت سالانه و در تابستان هر سال صورت می‌گیرد که زمان دقیق آن متعاقباً در همین وب‌سایت اعلام می‌گردد.

  خیر. چرا که هدف مرکز امید کمک به تیم‌ها برای شکل دادن کسب و کار و عرضه محصول به بازار هدفشان است. بنابراین با پرکردن فرم سؤالات موجود در سایت می‌توان به کلیات اولیه‌ای از این طرح کسب و کار دست یافت. البته لازم به ذکر است که داشتن طرح کسب و کار یک امتیاز مثبت در فرآیند جذب مرکز امید به شمار می‌آید.
 

خیر. گروه‌هایی که جذب مرکز امید می‌شوند، پس از طی نمودن فرآیند جذب و شناسایی و پیش شتابدهی، به کمک مشاوران حقوقی خبره مرکز امید، مراحل ثبت شرکت آنان صورت می‌گیرد. البته شرکت‌های ثبت شده نیز با قبول شرایط امید در صورت تمایل می‌توانند به امید بپیوندند.

  تمرکز مرکز امید بر گروه‌های خلاقی است که از ویژگی‌های یک تیم توانمند و متخصص چندرسانه‌ای برخوردارند. گروه‌هایی که سرعت پیشرفت بالا در توسعه محصول در مدت زمان کوتاهی را داشته باشند، البته داشتن رزومه و تجربه کاری حتی اندک اما مرتبط، شرط پذیرش در امید است. بنابراین لزومی به داشتن محصول آماده نیست اما داشتن آن یک امتیاز در فرآیند جذب به شمار می‌آید.
  هر گروه می‌تواند بین 2 تا حداکثر 5 نفر باشد که ترجیح مرکز امید بر آن است که هریک از اعضای آن در زمینه­ای خاص چون مدیریت و تهیه‌کنندگی، کارگردانی، تدوین، پژوهش و ... تخصص داشته باشند.
  با توجه به اقتضائات زیرساختی مرکز امید فعلا امکان تخصیص فضای فیزیکی و مربی اختصاصی ویژه بانوان فراهم نشده است. فلذا فعلاْ برای دوره اول از پذیرش گروه‌هایی که یک یا تمامی اعضای اصلی آن را بانوان تشکیل می‌دهند، معذوریم.
  امکان درخواست از شهرهای خارج تهران فراهم است. اما حضور تیم‌ها در کلیه برنامه‌های مشترک آموزشی و مربی‌گری الزامی بوده و پس از ورود به دوره پیش‌شتابدهی و شتابدهی، حداقل 5 روز حضور برای نفرات اصلی هر گروه در دفتر کار تهران الزامی است که در شرایط مقطعی و خاص به گروه‌های غیرتهرانی تسهیلاتی داده خواهد شد. (لازم به ذکر است که مرکز امید پیگیر مهیا نمودن شرایطی برای اسکان تعداد محدودی از تیم‌های برتر غیر تهرانی است، اما هنوز این امکان قطعی نشده است.)
  پس از دریافت فرم‌های ثبت شده در وب‌سایت و بررسی آن‌ها، گروه‌های منتخب دعوت به مصاحبه می‌شوند که از میان آن‌ها 20 گروه که از پتانسیل تیمی، تخصص و مدل کسب و کار بهتری برخوردارند، جذب مرکز امید می‌شوند.

موضوعات و قالب محصولات و خدمات مورد حمایت مرکز امید شامل چه مواردی می شود؟

به‌طورکلی مرکز امید از تیم‌هایی که به دنبال تولید محصولات یا ارائه خدمات در حوزه چندرسانه‌ای هستند، حمایت می‌کند که در این بین می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
  • مستند کوتاه و بلند
  • فیلم داستانی کوتاه (و در آینده بلند)
  • انیمیشن
  • موشن گرافیک
  • نماهنگ
  • سایر تولیدات صوتی و تصویری
  • خدمات تصویری
  • سرویس‌های محتوایی
  • ...

حمایت و شتابدهی

  گروه‌هایی که توانسته‌اند مراحل شناسایی و جذب و پیش‌شتابدهیِ مرکز امید را با موفقیت پشت سرگذاشته و به حداقل محصول پذیرفتنی برای ارائه به شبکه‌سرمایه‌گذاران دست یابند، وارد مرحله شتابدهی می‌شوند. همچنین این گروه‌ها با پیشرفت و توسعه قابل قبولی که از خود در مدت کوتاهی نشان داده‌اند، خود را از سایر گروه‌ها متمایز می‌نمایند. رعایت شرایط حضور و ملاحظات کاری مرکز امید نیز شرط لازم برای ادامه همراهی گروه‌هاست.
 

تجربه گذشته مرکز امید نشان داده که افراد بدون گروه، به تنهایی توانمندی مقابله با چالش‌های راه‌اندازی یک کسب و کار موفق را ندارند. لذا در وهله اول پیشنهاد می‌شود که با حضور در رویدادها و جشنواره‌هایی که توسط مرکز امید برگزار می‌شود، هم‌گروهی مناسب خود را پیدا نمایید.

همچنین شما می‌توانید فرم درخواست موجود در سایت را تکمیل نمایید تا در صورت امکان، مرکز امید شما را در یافتن هم‌گروه‌های مورد نیاز خود یاری نماید.

پس از سپری نمودن دوره شناسایی و آموزش، 20 تیم وارد مرحله پیش‌شتابدهی می‌شوند. این مرحله یک بازه 3 ماهه است که در آن گروه‌های مختلف توانمندی‌های خود را ارائه می‌دهند و به یک رقابت هم‌افزا در تولید محصولات ابتدایی یا آماده‌سازی خدمات خود میپردازند. در پایان 3ماه تنها 10 تیم برتر از جمیع ابعاد وارد مرحله شتابدهی می‌شوند. در دوره ۷ ماهه شتابدهی، گروه‌ها با دریافت خدمات و حمایت‌های تکمیلی، محصولات یا خدمات نهایی خود را آماده می‌کنند تا از میان آن‌ها تیم‌های موفق و برگزیده آماده جذب سرمایه‌گذاری و شروع دوره رشد کسب و کار خود شوند.

مرکز امید خدمات گسترده‌ای را در دوره شتابدهی به گروه‌ها ارائه می‌دهد که به ۶ دسته کلی ذیل تقسیم می‌شود:

  1. آموزش و مشاوره: برگزاری دوره‌های فشرده، کارگاه‌های تخصصی، انتقال تجارب نمونه‌های مشابه موفق
  2. فضای کار و زیرساخت: اختصاص فضای کاری، تجهیزات فنی و هنری، استودیو و زیرساخت‌های مشترک
  3. مربی‌گری و ارزیابی: همراهی گروه‌ها توسط شبکه وسیع افراد باتجربه در موضوعات متنوع و ارزیابی محصولات و ارا‌ئه بازخورد مستمر توسط آنها
  4. حمایت و سرمایه اولیه: تامین سرمایه اولیه لازم برای تولید محصول و سایر حمایت‌های لازم
  5. تبلیغات و توزیع: کمک به گروه‌ها برای تبلیغ و توزیع محصول خود با استفاده از شبکه همکاران امید
  6. مشاوره کسب‌وکار: مشاوره به تیم‌ها در موضوعات قانونی، حقوقی، تجاری، مدیریتی، سازمانی و منابع انسانی

مرکز امید در حین فرآیند شتابدهی با گروه‌ها تعامل نزدیکی داشته و فعالیت و پیشرفت آن‌ها را بررسی می‌کند. پس از اتمام هر دوره و با توجه به آخرین وضعیت محصول ارائه شده از سوی گروه‌ها و شرایط کاری گروه‌ها، جلسه‌ای با حضور داوران و سرمایه‌گذاران مرکز امید تشکیل می‌شود که نتیجه آن تشخیص گروه‌های منتخب برای ورود به دوره بعد می‌یاشد.

  یکی از شروط اصلی موفقیت هر ایده یا محصول، تمرکز و حضور تمام وقت اعضای گروه در حین فرآیند شتابدهی است. به نحوی که این حضور ارتباط مستقیمی با توسعه و پیشرفت محصول دارد. بنابراین حضور نفرات اصلی تیم‌ها در دفتر کار امید از الزامات شرکت در دوره شتابدهی می‌باشد.

شرایط اصلی سرمایه‌گذاری امید بر روی گروه‌ها عبارتند از:

  • مرکز امید از گروه‌های جوان، مؤمن و انقلابیِ دارای تخصص در حوزه چندرسانه‌ای که از هماهنگی و جهت‌گیری یکسانی برخوردار بوده و حاضر به وقت‌گذاری تمام وقت برروی ایده و ومحصولشان هستند، حمایت می‌کند.
  • مرکز امید بر روی محصولات و ایده‌های چندرسانه‌ای که با رعایت موازین اسلامی و ارزش‌های انقلاب از بازار هدف خوبی نیز برخوردار باشند، سرمایه‌گذاری می‌نماید.

این سرمایه‌گذاری به صورت مرحله به مرحله و متناسب با پیشرفت هر گروه و پروژه آن است.

  در پایان دوره شتابدهی «جشنواره پایانی» فرا می‌رسد. در این روز شبکه‌ی سرمایه‌گذارانِ مرکز امید از سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی و افراد حقیقی و حقوقی حضور یافته تا محصولات تیم‌ها را ارزیابی و در صورت امکان سرمایه‌گذاری نمایند. مرکز امید نیز در این فرآیند تیم‌ها را همراهی می‌کند تا مذاکرات لازم برای جذب سرمایه و عقد قرارداد به صورت مطلوب صورت پذیرد.
 

به طور کلی، محصول یا ایده‌ای که نتواند از شبکه سرمایه‌گذاران مرکز امید جذب سرمایه نماید، ارزش سرمایه‌گذاری مجدد را ندارد. اما در موارد خاصی که محصول از اثرگذاری، کیفیت و بازار مناسب برخوردار بوده و نتوانسته از شبکه سرمایه‌گذاران سرمایه‌ای را جذب نماید، مرکز امید حتی المقدور حمایت خود را از جنبه مشاوره و تسهیل‌گری ادامه خواهد داد.

سایر

مؤسسۀ نوآوری فرهنگی «امید» به عنوان مجموعه‌ای فعال در زمینه شتابدهی به کارآفرینان حوزه چندرسانه‌ای، 4 هدف اصلی را در برنامه کاری خود دارد که نشان از دید کلان این مجموعه و عدم تمرکز آن بر شتابدهی صرفِ گروه‎‌های این حوزه به عنوان یک شتابدهنده دارد. این اهداف عبارتند از:

  1. پیاده‌سازی الگوی مراکز شتاب‌دهی فرهنگی
  2. تربیت نیروی انسانی نخبه فرهنگی
  3. توسعه کسب و کارها و اقتصاد فرهنگ‌بنیان
  4. شتاب‌دهی به گروه‌های نوپای فرهنگی-رسانه‌ای

تجربه نشان داده که محصولات فرهنگی و چندرسانه‌ایِ اثرگذار همیشه بازار هدف خود را خواهند داشت. به خصوص اگر این محصولات بومی‌سازی شده و در قالبی نوآورانه به بازار عرضه شوند. خود مرکز امید، و مجموعه‌های همکار و حامی آن چنین امری را با موفقیت تجربه کرده‌اند و امید به این پشتوانه پای در این راه گذاشته است و هدف آن کمک به شکل‌گیری این کسب وکارها و پر نمودن خلاهای مادی و تولیدی این محصولات است که در این حوزه نیاز بیشتری به آن‌ها احساس می‌شود.

  اولین دوره شتابدهی در اواسط سال 95 آغاز می‌گردد که جزئیات آن متعاقباً اعلام خواهد شد.
  گروه‌ها می‌توانند با استفاده از اطلاعات بخش تماس با ما، از طریق تلفن، ایمیل و یا شبکه‌های اجتماعی با ما در تماس باشند.

رویدادها

 

در این رویداد افراد به گروه‌های مختلف (کارگردان، تدوین‌گر، تهیه کننده و توسعه‌دهنده کسب و کار) تقسیم می‌شوند. برای حفظ تعادل در ترکیب تیم‌ها، مرکز امید نیازمند آن است بداند شما در چه گروهی قرار خواهید گرفت، تا در همه تیم‌ها افرادی با تخصص‌های مختلف وجود داشته باشند.

  دریافت بلیط به صورت الکترونیکی و از طریق ثبت‌نام صورت می‌پذیرد که برای حضور در جشنواره، ارائه آن الزامی می‌باشد.
 

در این رویداد، تسهیلات ذیل برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌باشد:

  • آموزش و مشاوره: در حین رویداد چند پنل کوتاه برای آشنایی بیشتر تیم‌ها با فضای کسب وکار چندرسانه‌ای برگزار می‌گردد.
  • امکانات رفاهی: جهت فراهم نمودن فضایی مناسب در اجرای هرچه بهتر ایده‌ها، مرکز امید امکاناتی چون سالن کنفرانس، اینترنت پر سرعت، اطاق جلسات و پذیرایی‌های مختلفی را درنظر گرفته است.
  • مربی‌گری و ارزیابی: همراهی گروه‌ها توسط شبکه وسیع افراد باتجربه در موضوعات متنوع و ارزیابی محصولات و ارا‌ئه بازخورد مستمر توسط آن‌ها
  • حمایت و سرمایه اولیه: تأمین سرمایه اولیه لازم برای تولید محصول در روز ارائه
  خیر، این تولید ایده می‌تواند در حین رویداد انجام گیرد یا عضو یکی از تیم‌ها شده و آن‌ها را در فرآیند تولید یاری نمایید.
  برنامه رویداد را می‌توان از وب سایت مرکز امید و یا سایت ایوند مطالعه نمایید.

تجهیزات ذیل برای شرکت در رویداد پیشنهاد می‌شوند:

  • لب تاپ همراه با نرم افزارهای تدوین
  • دوربین فیلم برداری
  • دوربین عکاسی

مجموعه تا جایی که بتواند امکانات فنی ارائه می کند اما در این زمینه تعهدی ندارد. لذا تا جایی که ممکن است امکانات لازم را با خودتان بیاورید

سعی کنید که در مورد شرکت‌های نوپا، موفقیت‌ها و شکست‌هایشان تحقیق کنید. اگر ایده‌ای را می‌خواهید مطرح کنید مطمئن شوید که:

  • تحقیق‌های لازم و کافی را در مورد ایده‌تان انجام داده‌اید و بازار را تا حد امکان می‌شناسید.
  • زمان ارائه‌ی ایده یک الی دو دقیقه است. شما باید برای روز اجرا بر طبق پاورپوینت مرجع که در سایت قرار داده شده است ایده ی خود را برای این زمان ارائه آماده کنید.
  • با افراد آگاه و مطلع این حوزه صحبت نمایید.
  • مطالعه کتب مفید مانند "خلق مدل کسب و کار"، "پدر پولدار پدر فقیر"، .... نیز مثمر ثمر خواهد بود.
  • در فرصت باقیمانده سعی کنید تیم خود را از هرجهت تکمیل کنید. در کسب و کارهای نوپا به اذعان تمامی افراد شاخص و موفق، تیم از سایر پارامترها، حتی ایده ی ناب نیز مهم تر است.

  1. کلیه پذیرفته شدگان در رویداد می‌بایست طبق برنامه زمانبندی در کلیه پنل‌های آموزشی و کارتیمی شرکت نمایند.

تبصره: صدور گواهی شرکت در رویداد منوط به حضور به موقع و کامل در کل رویداد می‌باشد.

  1. پذیرش تنها در روز 13 مردادماه از ساعت 13 الی 15 در محل برگزاری رویداد انجام می‌گیرد. تبصره: با توجه به برگزاری مراسم افتتاحیه (ساعت 14 روز چهارشنبه 13 مردادماه) رأس ساعت مقرر جهت انجام پذیرش حضور یابید.

تبصره: با توجه به اینکه انتخاب ایده و تشکیل تیم در ۲ روز اول می‌باشد، لذا پذیرش افراد خارج از زمان‌های تعیین شده امکانپذیر نبوده و پس از آن مرکز امید مسئولیتی در قبال پذیرش افراد جدید نخواهد داشت.

  1. با توجه به محدودیت در ارائه امکانات رفاهی حضور همراه به هیچ وجه امکان پذیر نمی‌باشد.
  2. همراه داشتن کارت شناسایی معتبر در زمان پذیرش و کارت پذیرش رویداد در طول مدت برگزاری الزامی می‌باشد.
  3. در صورتی که هر یک از شرکت کنندگان تا پایان روز دوم موفق به تشکیل تیم نشوند، امکان حضور در ادامه رویداد را نخواهند داشت.
  4. مسئولیت حفاظت و نگهداری از وسایل شخصی بر عهده شرکت کنندگان می‌باشد.
  5. در صورت لزوم (طبق نظر کارشناسان) ساختار تیم‌های پذیرش شده در رویداد تغییر یافته و با افراد جدید تکمیل می‌شود.
  6. تمام شرایط حاکم بر رویداد مبتنی بر قوانین مالکیت فکری می‌باشد و ارائه ایده‌ها، حقوقی را برای شرکت کنندگان به همراه ندارد.
  7. علی رغم فراهم نمودن اینترنت پر سرعت برای شرکت کنندگان در صورت امکان اینترنت همراه خود داشته باشید.

روز اول، چهارشنبه عصر: این جشنواره یک رویداد ۳ روزه است که درآن کارآفرینان جوان دور هم جمع شده و از یکدیگر یاد می‌گیرند. همچنین سعی می‌کنند که ایده‌هایشان را تا واقعیت به مرحله اجرا برسانند.

به هر شرکت کننده ۶۰ ثانیه فرصت داده می‌شود که ایده نوآورانه خود برای شروع یک کسب و کار جدید را مطرح کند. البته داشتن ایده الزامی نیست.

روز دوم، پنجشنبه: شرکت کنندگان به تیم‌های 3 تا 4 نفره تقسیم شده و هر گروه سعی می‌کند ایده‌ای را پخته‌تر و به مرحله اجرا برساند. قسمتی از تیم سعی می‌کند که مدل تجاری آن ایده را طراحی کرده و با صحبت با مشتریان بالقوه آن را اعتبارسنجی کند. قسمت دیگر از تیم سعی می‌کند که نمونه اولیه آن محصول یا کالا را برنامه‌ریزی کرده تا بتوانند آن را برای آزمایش به مشتریان بالقوه عرضه کنند.

روز سوم، جمعه: تیم‌ها در کمال خستگی سعی در اتمام کارهای لازم برای ارائه به هیئت داوران را دارند. بعد از ارائه‌ها و سؤال و جواب داوران، تیم‌های اول، دوم و سوم انتخاب می‌شوند و جوایزی برای ادامه کار کسب و کار خود دریافت می‌کنند.

 
  • تولید محصولات چندرسانه‌ای (در قالب مستند، فیلم داستانی کوتاه، انیمیشن، موشن گرافیک، نماهنگ و تیزر)
  • عرضه و فروش محصولات چندرسانه‌ای (در قالب سایت و اپلیکیشن)
  • سرویس‌های مربوط به محتوای چندرسانه‌ای
  • آموزش و پژوهش حوزه رسانه
  • خدمات تصویری و رسانه‌ای
خیر. به دلیل محدودیت زمان، هر تیم یا فرد تنها یک بار اجازه ی طرح ایده دارد.
 

اگر کسب و کار شما در مرحله ای است که هنوز به مرحله ی عرضه بازار نرسیده است می توانید در رویداد شرکت کنید. در واقع شما باید یکی از ارکان اصلی کسب و کار خود را برای رسیدن به نتیجه در رویداد امید انجام دهید. لازم به ذکر است نحوه ی ارزیابی تیم ها بستگی به این دارد که هر تیم در چه مرحله ای از کسب و کار خود وارد رویداد شده است.

 

توصیه می‌شود که شما این رویداد را مکانی برای تبادل ایدهای و آشنا شدن با ایده‌های دیگران ببینید. شاید ایده‌ای را بشنوید که مکمل ایده‌ی شما باشد؛ شاید ایده‌ی شما بارها در مرحله‌ی اجرا تغییر کند. گروه‌ها در این جشنواره می‌آموزند که عامل موفقیت ایده نیست بلکه نحوه اجرا و اعضای تیم هستند که باعث موفقیت و یا شکست یک پروژه می‌شوند. در واقع عموماً ایده به خودی خود اهمیت ندارد و تنها صاحب ایده است که می تواند بهترین عملکرد را در مورد ایده داشته باشد.

 

این جشنواره، غیر از مکانی برای تبادل ایده، مکانی برای آشنایی بیشتر با افراد متخصصِ حوزه چند رسانه‌ای و تجربه کردن مراحل اجرایی آن می‌باشد. اگر ایده شما انتخاب نشد، شما در پروژه گروه‌های دیگر جذب می‌شوید و با مشورت دادن و بکار گرفتن از دانشتان به پیشرفت و پیروزی آن‌ها کمک می‌کنید.

 
  • شبکه مربیان
  • شبکه سرمایه‌گذاران
  • پنل‌های تحصصی در حوزه کسب وکار چندرسانه‌ای

در پایان این رویداد انتظار می‌رود که تیم‌ها با اصول اولیه کسب و کار آشنا شده و محصول اولیه قابل ارائه به سرمایه‌گذار (MVP) را تولید نموده باشند.

 

تیم‌ها پس از پایان رویداد نباید احساس ناامیدی ناشی از شکست و یا غرور ناشی از موفقیت داشته باشند. بلکه بایستی با تمام قوا، نقاط ضعف ایده‌شان را رفع نموده تا آماده شرکت در دوره شتابدهی امید شوند.

برای تیم‌های برگزیده این رویداد، این امکان فراهم شده که در فرآیندی ساده‌تر وارد دوره شتابدهی مرکز امید شده و از تسهیلات آن جهت راه‌اندازی هرچه بهتر کسب و کارشان، بهره‌مند شوند.