info@innomid.ir 021-63462000

تقویت منابع مالی در استارتاپ

تقویت منابع مالی در استارتاپ
چکیده این مطلب : انتشار : 1397/11/04 0 نظر 37 بازدید

یک اصل مهم در راه اندازی یک استارتاپ، توجه به منابع مالی آن است. یک کارآفرین باید بداند، طرحش به چه میزان سرمایه نیاز دارد. آیا برای راه اندازی کسب و کار خود، میتواند خودکفا باشد و با میزان دارایی خود، ایده ی خود را پیاده سازی کند و به اهدافش برسد؟ یا اینکه به یک کمک مالی از بیرون نیازمند است؟ به چه میزان سرمایه نیاز دارد؟ از کجا میتواند این سرمایه را تامین کند؟ کارآفرین برای پاسخ به این سؤالات باید شناخت کاملی از روند اجرایی طرح و همینطور نحوه ی جذب سرمایه داشته باشد.

مشخص کردن اهداف
پیش از اینکه کارآفرینان برای شروع ایده ی خود بخواهند به دنبال جذب سرمایه باشند، باید برای خود مشخص کنند که هدفشان برای جذب سرمایه به صورت دقیق چیست. باید ابتدا مشخص کنند که به چه میزان سرمایه نیازمندند. برای شروع کار چقدر سرمایه میخواهند و مراحل بعد چطور. متاسفانه برخی شرکت ها با یک دید کلی در مورد میزان منابع مالی مورد نیازشان تصمیم گیری میکنند و میخواهند بودجه ی تمام مراحل کار را یکجا بدست آورند.

صرفه جویی در هزینه ها
برای تقویت منابع مالی، لازم نیست تنها به فکر جذب سرمایه باشیم. میتوانیم با صرفه جویی و پایین آوردن برخی هزینه ها، به این امر کمک کنیم. (مثلا خاموش کردن یک دستگاهی که کمتر از آن استفاده میکنیم)

جذب سرمایه

•    خودکفایی
اولین روش، استفاده از دارایی های خود کارآفرین است. شروع کار بدون گرفتن سرمایه از دیگران. آیا میتوانیم با میزان سرمایه ای که داریم، کسب و کارمان را شروع کنیم؟ خب میتوانیم کمی به خود سختی بدهیم. یک جای خیلی کوچک اجاره میکنیم. با وسایل ساده شروع میکنیم. اگر این اتفاق ممکن باشد، دیگر نیازی به جستجو برای یافتن سرمایه گذار نداریم.
•    فامیل ، دوستان  و احمق ها
میتوان از "دوستان" یا "خانواده و فامیل" درخواست کرد که برای تامین منابع مالی کمک کنند. این افراد راحت تر به کارآفرین برای راه اندازی کسب و کارش کمک میکنند. هر چقدر که کارآفرین در بین آنان اعتبار داشته باشد، راحتتر میتواند از کمک آنها استفاده کند.
گروه دیگری که در این دسته قرار میگیرند، افرادی هستند که به علت ریسک پذیر بودن بسیار بالا، بدون بررسی دقیق و عمیق یک طرح روی آن سرمایه گذاری میکنند. به این گروه، "احمق ها" میگویند. البته این گروه به هیچ عنوان احمق نیستند و معمولا در ازای سرمایه، سهام دریافت میکنند.
•    سرمایه گذاران فرشته
روش بعدی، گرفتن سرمایه از افرادی است که با ریسک پذیری معقولانه و بررسی دقیق طرح در مراحل اولیه کسب و کار در ازای دریافت بخشی از سهام، میخواهند به کارآفرین کمک کنند. به این افراد، سرمایه گذاران فرشته میگویند. این افراد شناخت خوبی نیز از بازار دارند.
•    سرمایه گذاران خطر پذیر
این افراد، با دقت و بررسی زیاد، کسب و کارهای نوپایی که مستعد رشد هستند و البته خطر و ریسک بالایی دارند را شناسایی میکنند و روی آنها سرمایه گذاری میکنند.
•    شتاب دهنده ها
شتاب دهنده ها در مراحل اولیه کسب و کار به کارآفرینان کمک میکنند. آنها با دادن برنامه مناسب، مشاوره و در اختیار گذاشتن فضای کار اداری، از همه نظر به کارآفرینان کمک میکنند. معمولا این امر مدت محدودی دارد. (برای مثال 6 ماه) هدف این شرکتها، تسریع رشد کسب و کارهای نوپاست. این شتابدهنده ها بخشی از سهام آتی کسب و کار نوپا را از آن خود میکنند.     

 

نکات کلیدی
•  برای موفقیت در امر تقویت منابع مالی، باید از مشاوران مجرب، کسب نظر کرد. برای مثال کارآفرینانی که قبلا در این راه تجارب فراوانی کسب کرده اند.

 توجه به عواملی که سرمایه گذاران را برای انتخاب یک طرح ترغیب میکند. ارائه دادن رزومه ی مناسب کارآفرین و تجربه ی کاری موفقیت او

(البته این عامل برای کارآفرینانی که برای اولین بار میخواهند روی یک استارتاپ کار کنند در دسترس نیست)
داشتن یک تیم کاری منسجم که سرمایه گذار با دیدن آن اطمینان پیدا کند.
ارائه ی یک نمونه کار که با دیدن آن، سرمایه گذار دید مناسبی از محصول نهایی پیدا کند.
ارائه ی یک گزارش از ارزیابی دقیق وضعیت فعلی و آینده. مانند نوشتن یک طرح کسب و کار دقیق که میتواند انتظار سرمایه گذار را برآورده کند. 


نتیجه گیری
یک کسب و کار نوپا، بدون در نظر گرفتن وضعیت منابع مالی اش هیچگاه به موفقیت دست پیدا نمیکند. یک کارآفرین باید همواره درک و شناخت مناسبی از طرح و مراحل مختلف اجرای آن داشته باشد. همینطور وی باید از تجارب دیگران استفاده کرده و با نحوه ی جذب سرمایه آشنایی داشته باشد. در صورت برقراری تمام الزاماتی که گفته شد، او میتواند تصمیم مناسب را برای تامین و تقویت منابع مالی استارتاپ خود بگیرد. میداند که چگونه از سرمایه ی در دسترسش به خوبی استفاده کند. میداند در چه مرحله ای، به چه میزان سرمایه اضافی نیاز دارد. میداند باید سراغ چه نوع سرمایه گذارانی برود و چگونه نظرشان را برای کمک به طرح جلب کند.

 

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده اند

مرکز نوآوری فرهنگی امید افتتاح شد

مرکز نوآوری فرهنگی امید افتتاح شد

آئین افتتاح مرکز نوآوری فرهنگی امید طی مراسمی در تاریخ 18مردادماه 1395 با حضور مهندس ضرغامی رئیس اسبق رسانه ملی، مهندس صابری معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس و مهندس سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست جمهوری در محل آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

	جشنواره داخلی دوره دوم پیش‌شتابدهی

جشنواره داخلی دوره دوم پیش‌شتابدهی

جشنواره داخلی ارائه تیم‌های حاضر در دوره دوم پیش‌شتابدهی به اعضای هیئت مدیره مرکز و جمعی از سرمایه‌گذاران و مشتریان محصولات در روز یکشنبه مورخ      13 خرداد 1397 در سالن همایش‌های مرکز نوآوری فرهنگی امید برگزار شد. 

رویداد آسانسور1

رویداد آسانسور1

مرکز نوآوری فرهنگی امید نشست صمیمی با مدیران 3 کسب و کار نوپا (استودیو نیروانا،  استودیو مادر، ربات‌ساز فرمالو) را در تاریخ 1397/01/29 برگزار کرد.

کارگاه‌های آموزشی اولین دوره پیش‌شتابدهی

کارگاه‌های آموزشی اولین دوره پیش‌شتابدهی

40 ساعت کارگاه در ابتدای دوره برگزار شد.

کارگاه ربایش مشتری

کارگاه ربایش مشتری

کارگاه ربایش مشتری توسط یکی از اساتید مرکز نوآوری فرهنگی امید برگزار شد.

آغازین روز دومین دوره شتابدهی

آغازین روز دومین دوره شتابدهی

آئین «آغازین روز دومین دوره شتابدهی» مرکز نوآوری فرهنگی امید؛ هفتم بهمن ماه 96 در سالن آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه صنعتی شریف؛ برگزار شد.

نظرات

به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 1