info@innomid.ir 021-63462000

چگونه یک جلسه بارش فکری را مدیریت کنید!

چگونه یک جلسه بارش فکری را مدیریت کنید!
چکیده این مطلب : انتشار : 1397/09/09 0 نظر 119 بازدید

چگونه یک جلسه بارش فکری را مدیریت کنید!

از گذشته تا امروز، به کار گروهی و تیمی تاکید بسیاری  شده است، چرا که همیشه یک گروه، بهتر از یک نفر می اندیشد. حتی در ادیان مختلف، فعالیت­های مذهبی گروهی از ارزش بیشتری برخوردارند و به آن­ها تاکید بیشتری شده است. در دنیای امروز، روش های بسیاری برای حل مساله و بروز خلاقیت ابداع شده است، اما شاید نتوان هیچکدام را مانند روش بارش فکری، پرفایده و مفید دانست. بارش فکری یا طوفان فکری، یکی از معروف­ترین تکنیک­های خلاقیت در جهان است که می تواند برای حل بسیاری از مسائل حرفه­ای و شغلی کارآمد باشد. ما در این محتوا قصد داریم شما را با تکنیک بارش فکری و نحوه­ی اجرای موفق آن، بیشتر آشنا سازیم.

چگونه یک جلسه بارش فکری را مدیریت کنید!

از گذشته تا امروز، به کار گروهی و تیمی تاکید بسیاری  شده است، چرا که همیشه یک گروه، بهتر از یک نفر می اندیشد. حتی در ادیان مختلف، فعالیت­های مذهبی گروهی از ارزش بیشتری برخوردارند و به آن­ها تاکید بیشتری شده است. در دنیای امروز، روش های بسیاری برای حل مساله و بروز خلاقیت ابداع شده است، اما شاید نتوان هیچکدام را مانند روش بارش فکری، پرفایده و مفید دانست. بارش فکری یا طوفان فکری، یکی از معروف­ترین تکنیک­‌های خلاقیت در جهان است که می تواند برای حل بسیاری از مسائل حرفه­ای و شغلی کارآمد باشد. ما در این محتوا قصد داریم شما را با تکنیک بارش فکری و نحوه­ی اجرای موفق آن، بیشتر آشنا سازیم.

 

بارش فکری چیست؟

   Brainstorming، به معنی بارش فکری، توسط دکتر الکس آزبورن، در سال 1958 ابداع شد. در حال حاضر بارش فکری معروف ترین و کاربردی­ترین تکنیک­ خلاقیت در جهان است.

بارش فکری در واقع یک جلسه و گردهمایی متشکل از یک گروه است، که شرکت کنندگان در آن، برای یافتن راه حل یک مساله خاص، تمام افکار و اندیشه های خود را ارائه می دهند تا به راه حل برسند. اگرچه بارش فکری، یک فعالیت تیمی و گروهی است، اما می­توان از روش آن، به صورت انفرادی هم استفاده کرد.

قوانین بارش فکری:

بارش فکری چهار قانون و قاعده کلی دارد که در جهت افزایش بهره­وری خلاقیت گروه، تدوین شده است:

  • کمیت ایده:

در بارش فکری، تعداد ایده­هایی که مطرح می­شود مهم­تر از کیفیت آن است تا امکان دستیابی به راه­‌ حل درست، افزایش یابد.

  • عدم انتقاد:

در بارش فکری، نظر و ایده کسی نقد نمی­شود. افراد در ارائه نظر و ایده خود، کاملا آزادند و نباید مورد قضاوت و داوری قرار بگیرند.

  • استقبال از ایده­‌های نامعمول:

هر ایده­ی نامعمولی و جدید، به دلیل آنکه ممکن است روش تازه­ای برای حل مساله باشد، مورد توجه و استقبال بیشتری قرار می­گیرد.

  • ترکیب و ادغام ایده­ها:

در بارش فکری ایده­‌ها و نظرات ممکن است با یکدیگر، ترکیب شوند و ایده­‌ی جدیدی تولید شود تا کارایی بهتری داشته باشد.

روش انجام یک جلسه بارش فکری:

از آنجا که چند ذهن، بیشتر از یک ذهن خلاق­تر است، جلسات بارش فکری، به صورت گروهی انجام می­شود. جلسه­ توسط فردی به عنوان دبیر جلسه که به او تسهیل­گر گفته می شود، مدیریت و هدایت می­شود. اگر مدیریت و رهبری جلسه بارش فکری بر عهده شماست، از چند روز قبل، موضوعی که باید مورد بررسی قرار بگیرد را به شرکت کنندگان اعلام کنید تا آن­ها فرصت کافی برای درک و تحلیل موضوع داشته باشند.

بهتر است جلسه را در یک اتاق با نور کافی تشکیل شود که هوای آزاد در آن جریان داشته باشد. کمبود اکسیژن یا فضای بسته و تاریک، می­تواند اثرات منفی بر خلاقیت و کارایی ذهن اعضای تیم بگذارد.

در زمان شروع جلسه، موضوع را بر روی تخته بنویسید و درباره­ی آن توضیحاتی به شرکت کنندگان ارائه دهید. لازم است قبل از شروع نظر خواهی، قواعد و قانون‌­های بارش فکری را به اطلاع شرکت‌­کنندگان برسانید تا به علت ناآگاهی شرکت­‌کنندگان، قوانین جلسه نقض نشود. در نظر داشته باشید که همه­ی شرکت­کنندگان، موظف به رعایت قوانین جلسه بارش فکری هستند.

از اولین فرد شروع کنید و به صورت گردشی نظرات و ایده‌­های شرکت­‌کنندگان را بر روی تخته ثبت کنید. هر شخص در هر دوره و چرخش، می­تواند یک نظر ارائه دهد و در صورتی که ایده­‌ای به ذهنش نمی­رسد با گفتن واژه­ی بعدی، نوبت را به نفر بعدی بسپارد.

تا زمانی که شرکت­‌کننده­ای، نظر یا ایده داشته باشد، ثبت ایده ادامه خواهد داشت. نظرگیری از شرکت­‌کنندگان، هنگامی اتمام می­یابد که تمام اعضای تیم با گفتن کلمه­‌ی بعدی، نوبت را به نفر بعد واگذار کنند؛ بدین معنی که چیز جدیدی به ذهن افراد شرکت­‌کننده خطور نکند.

بعد از اتمام ثبت نظرات، عقاید و ایده­‌ها را جمع‌­بندی و دسته بندی کنید. سپس به کمک اعضای تیم، ایده­‌ها را از نظر اجرایی بودن یا نبودن بررسی کنید و و ایده هایی که امکانات عملی شدن آن نیست را غربال­گری کنید.

در نهایت دو یا سه ایده باقی­مانده را به عنوان نتیجه جلسه اعلام کنید.

معایب و محاسن روش بارش فکری:

  • بارش فکری، کاری گروهی ست که باعث همکاری بین اعضای یک گروه یا سازمان می­شود.
  • هر چه ذهن برای تعداد راه­‌حل مساله، تکاپوی بیشتری کند، راه­های نامتعارف و خلاقانه‌­تری را کشف خواهد کرد.
  • زمان‌بر بودن جلسه بارش فکری را می­توان اصلی  ترین معایب آن نام برد.

 

نتیجه گیری:

اگر چه روش­های بسیاری برای حل مساله در یک سازمان وجود دارد، اما شاید در هیچ روشی مانند بارش فکری، خلاقیت و کار گروهی صورت نگیرد. این دو مزیت ویژه، می­تواند اثرات و فوائد بسیاری را متوجه کسب­‌و­کار یا سازمان تجاری شما کند که به راحتی نمی­توان از آن چشم‌­پوشی کرد.

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده اند

چهاردهمین رویداد “ایده، امید، حرکت”

چهاردهمین رویداد “ایده، امید، حرکت”

چهاردهمین رویداد “ایده، امید، حرکت” برگزار شد.

روش‌های تیم‌سازی بر مبنای استراتژی‌های نوین

روش‌های تیم‌سازی بر مبنای استراتژی‌های نوین

تاثیر و اثربخشی کار تیمی بر هیچ کس پوشیده نیست. در نوشته‌های تاریخی و متون مذهبی، کار تیمی یا گروهی به عنوان کاری با ارزش و شایسته تعریف می‌شود و به انجام آن تاکید فراوان شده است. کار تیمی به دلیل وجود همکاری و همفکری بین اعضاء، فوائد و اثرات بسیار زیادی برای کسب‌وکارها خواهد داشت. همان‌طور که کار تیمی باارزش است و باعث دستابی به اهداف و نتایج بزرگ می‌شود، تیم‌سازی هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هر چه کار یا هدفی که قرار است انجام شود، بزرگتر باشد، تیم تشکیل‌دهنده، باید بزرگتر و ماهرتر باشد. وجود تیم ناکارآمد و غیر حرفه‌ای، سرمایه و انرژی کسب‌وکار را تلف خواهد کرد و باعث خسران خواهد شد. ما در این محتوا قصد داریم شما را با مشخصات و روش‌های تیم‌سازی بر مبنای استراتژی‌های نوین آشنا سازیم:

تقویت منابع مالی در استارتاپ

تقویت منابع مالی در استارتاپ

یک اصل مهم در راه اندازی یک استارتاپ، توجه به منابع مالی آن است. یک کارآفرین باید بداند، طرحش به چه میزان سرمایه نیاز دارد. آیا برای راه اندازی کسب و کار خود، میتواند خودکفا باشد و با میزان دارایی خود، ایده ی خود را پیاده سازی کند و به اهدافش برسد؟ یا اینکه به یک کمک مالی از بیرون نیازمند است؟ به چه میزان سرمایه نیاز دارد؟ از کجا میتواند این سرمایه را تامین کند؟ کارآفرین برای پاسخ به این سؤالات باید شناخت کاملی از روند اجرایی طرح و همینطور نحوه ی جذب سرمایه داشته باشد.

استارتاپ چند رسانه‌ای ؛ آری یا نه؟

استارتاپ چند رسانه‌ای ؛ آری یا نه؟

استارتاپ چند رسانه‌ای ؛ آری یا نه؟
استارتاپ چندرسانه‌ای ، به استارتاپی گفته می‌شود که به منظور معرفی محصولات خود یا مشتریان، محتویات چندرسانه‌ای تولید و پخش می‌کند. محتویات تولیدی بنا به درخواست مشتری، می‌تواند در زمینه‌های ویدئو، تولید موسیقی، صداگذاری، پاورپوینت، پادکست‌های صوتی، انیمیشن، موشن‌گرافی، تیزرهای تبلیغاتی و غیرتبلیغاتی، بازی‌های گرافیکی و مواردی ازین دست باشد. استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای تازه‌کار که در این زمینه به کار و فعالیت مشغول می شوند.

شانزدهمین رویداد “ایده، امید، حرکت”

شانزدهمین رویداد “ایده، امید، حرکت”

شانزدهمین رویداد “ایده، امید، حرکت” برگزار شد.

پرسنا (Persona) چیست؟

پرسنا (Persona) چیست؟

یکی از عناصر مهم بازاریابی شناخت مناسب مشتری است. اینکه بدانید در واقع چه نوع افرادی از محصول استفاده میکنند، باعث میشود که از طرفی برای جذب و جلب رضایت این نوع افراد تلاش کنید و از طرفی وقت و هزینه زیادی را در امر بازاریابی برای افرادی که به مشتریانتان تبدیل نخواهند شد، هدر ندهید. هدف این مقاله، معرفی یک تکنیک است که بوسیله ی آن میتوانید آگاهی و شناخت خوبی نسبت به مشتریانتان پیدا کنید. 

نظرات

به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 1