گزارش اولین رویداد «ایده، امید، حرکت»

نشست «ایده، امید، حرکت» در روز سه شنبه ۲ شهریورماه و از ساعت ۱۶ الی ۱۹ با حضور قریب به ۸۰ نفر از فعالان و علاقمندان کسب و کارهای چندرسانه‌ای در سالن همایش خبرگزاری ایکنا برگزار گردید.

.

امید، حلقه واسطی در صنعت سینما و رسانه کشور

در ابتدای این نشست، آقای سیدرضا کاظمی، مدیریت مرکز نوآوری فرهنگی امید، به معرفی این مجموعه پرداختند. او در تشریح نیازهای کشور در حوزه رسانه، نبود نقشه دقیق در عرصه تولیدات سینمایی، کمبود محتوا، وجود موانع برای رسیدن به کسب‌و‌کار و الگوهای ناموفق موجود را از موانع کار در حوزه فرهنگی-رسانه‌ای دانست. وی راه‌حل عبور از موانع موجود را ایجاد یک حلقه واسط به منظور شکل‌گیری چرخه کامل صنعت سینما و رسانه دانست. مدیر عامل مرکز نوآوری فرهنگی امید، ضمن اعلام این نکته که امید یک آموزشگاه نیست؛ بیان داشت: «امید تلاش می‌کند تا حلقه واسطی در صنعت سینما و رسانه کشور باشد.» وی در ادامه به توضیح حوزه‌های مورد حمایت امید، مراحل شتابدهی، خدمات، مجموعه‌های مشابه در خارج از کشور، مربیان، مجموعه‌های حامی امید و سرمایه‌گذاران پرداخت.

در ادامه یکی از کارشناسان این مرکز به تشریح فرآیند ثبت‌نام در دوره‌های شتابدهی پرداخت. وی فرآیند ثبت نام در دوره‌های مرکز نوآوری فرهنگی امید را طی ۴ مرحله عنوان نمود. این مراحل شامل مراجعه به سایت امید و تکمیل فرم ثبت نام، بارگذاری فیلم معرفی، بررسی فیلم‌ها توسط مرکز امید و اعلام نتایج و نهایتاً دعوت از برگزیدگان و مصاحبه حضوری آنها در امید است.

پس از این دو ارائه، نشست کسب و کارهای چندرسانه‌ای با حضور آقایان محمد ابوالحسنی (تهیه کننده مجموعه دیرین دیرین و رئیس هیئت مدیره شرکت نسل اندیشه سبز)، علی صدری‌نیا (کارگردان مجموعه دکتر سلام و کارگردان مستندهای گام نهایی و چشم در برابر چشم) و امیرحسین خان‌احمدی (مدیر توسعه بازار مؤسسه سینما مارکت) آغاز شد.

.

صراحت و جسارت دانشجویی؛ مزیت رقابتی دکترسلام

صدری‌نیا در آغاز سخنرانی به تشریح نحوه شکل‌گیری «دکتر سلام» از انتخابات ۹۲ پرداخت که علی‌رغم پیش‌بینی آنها از این کار استقبال فراوانی شد. وی علت آن را خلأ فضای جامعه از چنین محصولاتی دانست. صدری‌نیا مزیت رقابتی را عامل مهمی برشمرد و مزیت مجموعه دکترسلام را نسبت به مجموعه‌های مشابه در عدم وجود محدودیت‌های صداوسیما، استقلال دانشجویی و عدم وابستگی‌های جناحی، یک‌دستی کیفیت محصول و پیگیری سوژه‌ها و صراحت و جسارت دانشجویی دانست.

وی در ادامه تمایز فرمی و قالبی این مجموعه را در به‌کارگیری فضای طنز، با استفاده از قالب فیلم و سریالی عنوان کرد. کارگردان مجموعه دکتر سلام، دو مسئله اساسی را به عنوان پیش‌فرض‌های تیم آن دانست. اول آنکه این محصول قرار است خود را تأمین مالی کند و این موجب می‌شود تا عوامل مجموعه، تمامی المان‌های جذابیت را به پای آن بیاورند و دوم باور به این نکته که ممکن است هر قسمت منتشرشده قسمت آخری از مجموعه دکتر سلام باشد که مخاطب آن را دانلود و مشاهده می‌کند.

صدری‌نیا مجموعه دکترسلام را فضای کسب‌وکار تجاری و شخصی ندانست و آن را متعلق به خبرگزاری دانشجو عنوان کرد. وی افزود: «فضای دکترسلام فضای دغدغه‌مندی نسبت به محتوا بوده، علی‌رغم اینکه کار هم بایدخودش را تأمین مالی کند.»

.

مسیر تولید انیمیشن هموارتر از قبل

در ادامه، محمد ابوالحسنی، تهیه کننده مجموعه انیمیشن دیرین‌دیرین به توضیح نحوه شکل‌گیری این مجموعه پرداخت. وی افرود: “مشابه کاریکاتورهای روزانه‌ی روزنامه‌ها، به دنبال تولید انیمیشن‌های روزانه‌ بودیم. این محصول ۱۰ ویژگی اصلی داشت که از جمله آن می‌توان به قابلیت ارائه پیام در هر قسمت، کوتاه بودن زمان انیمیشن و قابلیت انتشار در فضای مجازی و نیز دانلود آسان، فراهم بودن زمینه تولید آن، توانایی نقش نهادن ۲ بار لبخند بر چهره مخاطب در هر قسمت و … اشاره کرد.»

وی در ادامه به شروع کار انیمیشین خود با مرکز صبا اشاره کرد، اما از آنجایی که شرکت‌های دیگر نیز به این سمت رفته بودند، آنها به دنبال ایجاد بازاری جدید بودند. همین امر آغازگر بازار تولید فیلم سینمایی (انمیشین تهران ۱۵۰۰) بود که با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد.

وی تصریح نمود که مسیر تولید انیمیشن نسبت به ۱۲ سال گذشته هموار شده و علی‌رغم لزوم داشتن تجربه، نرم‌افزارهای بهتری نیز تولید شده است و این احتمال وجود دارد که یک تیم جدید، محصول جدیدی را تولید و «دیرین‌دیرین» را کنار بزند.

وی افزود: «ما باید بتوانیم محصولی تولید کنیم که در جامعه جریان ایجاد کند و این جریان منتج به درآمدی خواهد شد که پایدارتر است. اگر دکترسلام برنامه‌ای ایجاد کند که دیده شود، درآمد خواهد داشت. به عنوان مثال، حق پخش بدهیم یا در فضاهایی مانند یوتیوب محصول را منتشر کنیم. این در صورتی است که استراتژی درآمد از محصول را داشته باشیم. استراتژی دیگر نیز بدین صورت است که از جنب آن محصول درآمد داشته باشیم. مانند فروش عروسک و اپلیکیشن.»

.

سینمامارکت، مجموعه‌ای نوپا با بیش از ۱۰۰۰ فیلم

امیرحسین خان‌احمدی، قائم مقام و مدیر توسعه بازار مؤسسه سینمامارکت نیز به شکل‌گیری تیم ۱۰ نفره این مجموعه پرداخت. این تیم که از ابتدای سال ۹۴ آغاز به‌کار کرده است و وبسایت آن متمرکز بر عرضه محتوا بوده ، تا کنون بیش از ۱۰۰۰ مورد فیلم مستند را تجمیع نموده و در حال فروش مجازی و فیزیکی آنها است. او در ادامه به گسترش و نفوذ فزاینده حوزه VOD و سرویس‌های مرتبط با آن در خارج و داخل کشور و فعالیت‌هایی که سینمامارکت در رابطه با آن انجام داده است، پرداخت.

.

اصلی‌ترین چالش کسب‌وکارها

مدعوین نشست در ادامه و در پاسخ به این سؤال که «اصلی‌ترین مسئله حل نشده و یا بزرگترین دغدغه در کسب و کارتان چه بوده است؟» توضیحات خود را ارئه نمودند.

ابوالحسنی اصلی‌ترین مسئله را نگرانی از ظهور رقبای جدید برای محصول دیرین‌دیرین دانست و اشاره داشت که برای مقابله با این چالش خودشان با ایجاد رقیب، اقدام به رفع این نگرانی کرده‌اند. وی مسئله مهم دیگر را به روز بودن و جلب رضایت مشتری دانست.

صدری‌نیا نیز مهمترین چالش‌ را رقبا دانست و افزود: «تا چندماه آینده نمی‌توانیم با همین روال پیش برویم، همچنین در زمینه محتوایی نیز دغدغه جدی داریم و بدین منظور در حال تزریق خلاقیت در مجموعه دکترسلام هستیم.»

خان‌احمدی نیز مشکل جدی سینما مارکت را نیروی انسانی خلاق و توانمند بیان نمود و آن را مسئله اصلی اکثر تیم‌های نوپا دانست. از طرف دیگر این سایت به دلیل تنوع فعالیت‌هایی که دارد نیز، در هر حوزه با رقبای جدی مواجه است.

در انتهای رویداد نیز گعده‌ی کوتاهی بین مدعوین، دست‌اندرکاران رویداد و شرکت‌کنندگان درباره موضوعات مطرح شده، ایده‌های مرتبط با امید و انتقال تجربیات بیشتر صورت گرفت و شرکت‌کنندگان مشتاق، فرم عضویت در باشگاه امیدیا را تکمیل کردند. نکته جالب توجه دیگر، کیفیت و بدیع بودن موضوعات مطرح شده بود که شرکت‌کنندگان را در تمام طول برنامه به یادداشت‌برداری از مباحث و طرح سوالات متعدد وامی‌داشت.

.

گزارش تصویری